Wielu nauczycieli, dyrektorów czy osób rozliczających wynagrodzenia w placówkach oświatowych ma problem z określeniem czy w czasie pandemii – kiedy to nauczyciele zostali zmuszeni do przejścia na tryb pracy zdalnej, zasadne jest wypłacanie dodatków za pracę w trudnych i uciążliwych warunkach.
Wykaz zadań i zajęć uprawniających do dodatku za trudne i uciążliwe warunki pracy określony został w rozporządzeniu Ministra Edukacji, Nauki i Sportu z 31.01.2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.), dalej jako „rozporządzenie”.
Nauczycielom zatrudnionym w poradni psychologiczno-pedagogicznej przysługuje dodatek za trudne warunki pracy, stosownie do art. 34 ustawy z 26.01.1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215) – dalej k.n. oraz § 8 pkt 19 rozporządzenia.
Zgodnie z §8 pkt 8 ww. rozporządzenia za pracę w trudnych warunkach uznaje się m.in. prowadzenie zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz zajęć wychowawczych w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
Szczegółowe warunki przyznawania tego dodatku określa organ prowadzący w drodze regulaminu wynagradzania – art. 30 ust. 6 ustawy z 26.01.1982 r. – k.n.
Praca w trybie zdalnym.
Pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w poradni psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciele uczących w klasach specjalnych, którzy w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w ramach pracy zdalnej prowadzą zajęcia w trudnych lub uciążliwych warunkach- mają prawo do dodatku za prace w tych warunkach.
Stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 20.03.2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 493, 530 i 564) dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.
Rozporządzenie szczegółowo określa zadania dyrektora jednostki w tym zakresie. Przewiduje również, że zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia (przed 25.03.2020 r.) tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, a w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych–w ramach godzin ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 Karty Nauczyciela (§ 7 ust. 1).
Przy czym dyrektor jednostki ustala zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.
Dodatek za pracę w trudnych lub uciążliwych warunkach przysługuje pracownikowi pedagogicznemu pod warunkiem wykonywania pracy w tych warunkach (art. 34 ust. 1 Karty Nauczyciela) zgodnie z wykazem prac określonym w rozporządzeniu.
Jeśli zatem w przedmiotowej sprawie pracownicy pedagogiczni pracują zdalnie i w ramach takiej pracy realizują zajęcia zaliczone do prac w trudnych lub uciążliwych warunkach– to przysługuje im dodatek za trudne lub uciążliwe warunki. Szczegółowe warunki przyznawania dodatek określa regulamin wynagradzania przyjęty przez organ prowadzący jednostkę systemu oświaty.
Jeśli jednak takich prac w ramach pracy zdalnej nie wykonują, to dodatek za trudne lub uciążliwe warunki nie przysługuje.